Jak pokonać stres? Praktyczne porady

Stres to odczucie znane każdemu, jest naturalną reakcją przystosowawczą organizmu, umożliwiającą radzenie sobie z wyzwaniami. Niestety, kiedy pobudzenie zaczyna być zbyt mocne lub utrzymuje się zbyt długo, staje się nieznośne, prowadzi do rozwoju zaburzeń psychicznych oraz fizycznych. Jak radzić sobie ze stresem? Jaką rolę odgrywa pomoc ze strony najbliższych?

Czym jest stres?

Odczuwanie stresu to zjawisko psychiczno-fizyczne, będące efektem zaburzenia homeostazy, spowodowanego poczuciem braku równowagi pomiędzy wydarzeniami zewnętrznymi, wyzwaniami oraz oczekiwaniami człowieka, a jego możliwościami. Warto podkreślić, że stres niekoniecznie pojawia się z powodu sytuacji obiektywnie trudnych, gdyż jest odczuwany subiektywnie, wynika zatem ze sposobu, w jaki jednostka interpretuje wydarzenia na poziomie poznawczym oraz emocjonalny.

Stres objawia się poczuciem lęku, zawężonym myśleniem, skupieniem tylko na jednej sprawie, często również natrętnymi myślami. Wzmaga się również produkcja hormonów: kortyzolu, adrenaliny i noradrenaliny – w efekcie dochodzi do podwyższenia ciśnienia krwi, szybszej akcji serca i spłycenia oddechu, poszerzenia źrenic oraz nadmiernego pocenia się. Konsekwencjami permanentnego stresu mogą być: depresja oraz inne zaburzenia emocjonalne, problemy z pamięcią wynikające z zaburzenia pracy hipokampu, zaburzona praca układu krążenia, serca, żołądka oraz innych organów wrażliwych na oddziaływanie kortyzolu. Stres powoduje również spadek odporności organizmu.

Stres przyczyną problemów

Jak skutecznie łagodzić stres?

W walce ze stresem nie jesteś bezradny! Na wiele sposobów można go łagodzić i czynić bardziej znośnym.

Przypomnij sobie o swoich sukcesach

Często odczuwamy stres, obawiając się, iż nie poradzimy sobie w jakieś sytuacji. Trudny projekt w pracy sprawia, że serce bije Ci dwa razy mocniej, nie możesz nic jeść i stale odczuwasz lęk? Przypomnij sobie dotychczasowe sukcesy odnoszone na płaszczyźnie zawodowej. Przywołaj zrealizowane projekty, trudne sytuacje, z których wyszedłeś zwycięsko. Nie zapominaj też o wykształceniu i słowach uznania, które są dowodami Twoich kompetencji.

Poszukaj wyciszenia

Odczuwanie stresu jest potęgowane przez nadmiar bodźców, który większości z nas towarzyszy na co dzień. Staraj się unikać intensywnych dźwięków i natarczywych świateł. Udaj się na łono natury, odpocznij przy kojącej muzyce, weź ciepłą kąpiel, a rzeczywistość natychmiast przestanie być tak przerażająca, jak wcześniej.

Bądź aktywny

Pobiegaj, popływaj lub wsiądź na rower. Aktywność fizyczna pozwoli Ci uciec myślami od stresującego wydarzenia. Pod wpływem wysiłku fizycznego w organizmie produkowane są endorfiny, które z pewnością poprawią Ci nastrój. Ponadto, aktywność sprawia, iż fizyczne objawy stresu przypisujemy wysiłkowi, a nie stresowi, przez co przynajmniej na chwilę niejako o nim zapominamy.

Poszukaj wsparcia u najbliższych

Problemy i stres nie są oznakami słabości, każdy się z nimi zmaga, niestety niektórzy głęboko ukrywają problemy. Powoduje to jedynie potęgowanie napięcia. Nie bój się zwrócić o pomoc do najbliższych. Poproś partnera, brata, siostrę, rodziców, dzieci, czy przyjaciół o wysłuchanie. Opowiedz o tym, co powoduje Twój niepokój, a od razu poczujesz się lepiej, nawet jeśli nie uzyskasz rozwiązania problemu.

Przytulaj się

Do odzyskania równowagi potrzebujemy nie tylko wsparcia psychicznego, ale też fizycznego. Kontakt z drugim człowiekiem, nawet obcym, wzmaga produkcję oksytocyny, hormonu, który hamuje syntezę kortyzolu, a tym samym m.in. obniża ciśnienie krwi. Oksytocyna wprowadza nas w stan błogości, spokoju i równowagi.

Wyobraź sobie najgorszy scenariusz

To trudne, aby zmierzyć się z uczuciami towarzyszącymi porażce. Jednak spróbuj oswoić się z myślą, że sprawy nie potoczą się po Twojej myśli. Wyobraź sobie sytuację, w której realizuje się najgorszy scenariusz. Nie uciekaj od towarzyszących Ci wtedy uczuć, spróbuj je poznać, a przestaniesz się ich obawiać. Pomyśl również o rozwiązaniach, jakie masz do dyspozycji w tej trudnej sytuacji. Okaże się zapewne, iż nawet w najgorszym scenariuszu masz wiele możliwości, przez co niepowodzenie nie będzie już tak bardzo przerażające.

Autor:
Okruszek
Okruszek

Jesteśmy redakcją bloga ogólnopolskiej akcji charytatywnej i piszemy o tym jak skutecznie pomagać osobom potrzebującym. Codziennie klikamy i pomagamy na stronie okruszek.org.pl